Monday 24 April 2017




AKTIVITI KITAR SEMULA


Gotong-royong
kitar14.8.14
Aktiviti kitar semula di SKPP8(1)

Pada 14 Ogos 2014, aktiviti kitar semula telah diadakan di Sekolah Kebangsaan Putrajaya Persint 8(1). Aktiviti kitar semula ini merupakan program bulanan yang dianjurkan pihak sekolah bagi menyokong program kelestarian alam sekitar. Guru-guru dan ibu bapa pelajar telah menyumbang barangan kitar semula kepada pihak sekolah dan barangan tersebut akan dijual kepada pihak yang tertentu. Hasil jualan barangan tersebut akan dikumpul mengikut kelas dan diberikan kepada murid-murid. Di samping aktiviti ini dapat mengumpul dana bagi setiap kelas, aktiviti ini juga mampu mendidik warga SKPP8(1) untuk menjaga kelestarian alam sekitar. 


Kitar Semula Bahan Terbuang
Almari yang diperbuat dari kotak kasut dan tali kasar


Gambar di atas menunjukkan salah satu aktiviti kitar semula yang menggunakan bahan terbuang. Bahan-bahan utama yang digunakan ialah kotak kasut dan tali. Aktiviti ini tidak memerlukan kos yang tinggi dan semua orang pasti boleh membuat almari ini.


Kempen Kitar Semula
Image result for kempen kitar semula
Kempen Alam Sekitar

Gambar di atas menunjukkan satu poster kempen alam sekitar yang pernah dianjurkan iaitu Kempen Menjaga Alam Sekitar. Kempen ini bertujuan untuk menerapkan amalan kitar semula dalam kalangan masyarakat. Di dalam kempen ini, masyarakat haruslah mengasingkan bahan buangan ke dalam tiga tong sampah yang berbeza iaitu tong warna biru untuk kertas, tong warna coklat untuk botol dan tong berwarna jingga untuk bahan buangan seperti plastik. 


BERITA

Image result for surat OR khabar OR kitar OR semula "kitar semula"


Keratan surat khabar di atas ialah mengenai Kawasan Rukun Tertangga (KRT) digesa perlu melaksanakan kempen kitar aemula di kawasan penempatan masing-masing. KRT ialah sebuah organisasi yang mampu menjadi penggerak utama dalam masyarakat terutama di kawasan perumahan dan mampu melaksanakan program yang mampu memberi manfaat kepada masyarakat. KRT juga boleh mengadakan kempen kitar semula di dalam kawasan perumahan yang mana boleh menarik minat penglibatan orang awam mnyertai kempen ini. Tujuan kempen ini dianjurkan adalah untuk memberi kesedaran kepada masyarakat khasnya tentang kebaikan kitar semula yang dapat memberi kesan kepada alam sekitar. 


No comments:

Post a Comment

LAPORAN PERTANDINGAN  sumber : Portal Rasmi SWCorp. Untuk maklumat lanjut klik  disini borang penyertaan klik  disini Perta...

Back to Top